Samekniven KS8F tillverkad av Knivsmed Strömeng

 

Jag har länge sneglat på olika Bowie knivmodeller men aldrig gjort inköp. Ett alternativ har varit Jimmy Lies legendariska Rambokniv som ligger på ett pris kring 200 euro. 

Rambokniven passar inte in i den nordiska miljön så ett alternativ har funnits och det är den norska knivsmeden Strömengs sameknivar och speciellt modellen KS8F som är enligt företaget utvecklat för de norska specialtrupperna och speciellt då Jegertroppen.

Jegertroppen är mig veterligen den enda helt kvinnliga specialenheten i Norden om inte i världen. Jegetroppen tillhör det Norska försvarets specialtrupper. I en diskussionsgrupp nämndes det att KS8F tilldelas till alla soldater i de olika norska specialförbanden. 

Jegertroppen - information på norska försvarets hemsida. 

Jegertroppen - på Youtube.

Kniven i sig är rejäl, bladet är stort (20,5 cm) och kniven är ett verktyg till att bygga kojor, fixa ved eller försvara sig mot en Grizzly björn om de nu skulle finnas i de nordliga breddgraderna. Kniven har parerstång och det är bra då man inte vill att handen i misstag glider ut på det stora vassa bladet.

I fjällen använder samerna stora knivar då de hugger björkris till sina bäddar. Knivarna används även till att göra ved, slakt och mycket annat.

Jag bar kniven under min tur i en rem runt huvudet. Knivslidan kan väl stickas in i ryggsäckens midjebälte så dinglar inte kniven fritt hit och dit.

Kniven tillverkas i Karasjok i nord Norge och har en äkta samisk design som tilltalar.

Knivsmed Strömeng - nätstida.

KS8F - information. 

Knivens nypris är 169 euro och min kniv kom jag över för 65 euro på Tori.fi. Kniven var oanvänd.

Kniven kommer att färdas med mig framöver på många vildmarksäventyr! Stay tuned!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Självständighetsdagen

Hot Tenting part 2 - The test in -11 C